
Czujniki smogu
Zaprosiliśmy społeczności lokalne do udziału w konkursie. Na stronie wiemczymoddycham.pl każdy mógł zgłosić konkretną lokalizację, w której powinien pojawić się czujnik jakości powietrza, a następnie głosować na wybrane miejsce. Byliśmy pod wrażeniem dużego zaangażowania mieszkańców, zagrzewanych do działania przez lokalne organizacje pozarządowe, media, szkoły i samorządy.
Czujniki otrzymało 100 lokalizacji z największą liczbą głosów od internautów. Kolejne 50 wybrała Fundacja Aviva z puli pozostałych miejsc zgłoszonych w konkursie, aby uzupełnić „białe plamy” na mapie Polski. Dodatkowo, 150 czujników zamontowaliśmy na placówkach Aviva i Expandera w całej Polsce. W sumie zwiększyliśmy sieć czujników jakości powietrza o 300.
Edukacja
Ważnym celem kampanii był wzrost świadomości społecznej na temat smogu i jego szkodliwości dla zdrowia. Na stronie wiemczymoddycham.pl oraz w mediach społecznościowych udostępniliśmy ciekawe materiały edukacyjne i poradnikowe. Zaprosiliśmy do współpracy ekspertów i blogerów, którzy byli promotorami akcji.

Partnerstwo
Akcję prowadziliśmy w oparciu o technologię i czujniki firmy Airly – krakowskiego start-upu, zwycięzcy Smogathonu 2016. Airly buduje sieć czujników w całej Polsce, umożliwiając monitoring jakości powietrza przez stronę internetową lub aplikację na smartfony. Czujniki Airly zbierają i przetwarzają dane w czasie rzeczywistym. W oparciu o te dane, na interaktywnej mapie oznaczane są informacje o jakości powietrza: poziom stężenia pyłów zawieszonych PM2.5 oraz PM10, temperaturę powietrza, ciśnienie atmosferyczne oraz wilgotność powietrza.
Nasza współpraca z Airly została wyróżniona
w ramach The Heart Open Innovation Awards 2017: innowacje we współpracy z ekosystemem startupów.
Efekty
Wśród zwycięskich miejsc są duże miasta, małe miejscowości i wsie. Najbardziej zmobilizowały się: Mirosławiec, Bobolice, Golub-Dobrzyń, Mircze i Zelów. Konkurs trwał od 14 listopada (Dzień Czystego Powietrza) do 22 grudnia 2017 r. W tym czasie:

Ponad 150000 oddanych głosów
na ponad 3000 zgłoszonych lokalizacji.

Dotarliśmy do 525000 osób
dzięki stronie internetowej, która miała rozbudowaną część blogową z artykułami na temat smogu.

12 mln osób
dowiedziało się o akcji dzięki mediom społecznościowym, a ponad 100000 osób się zaangażowało.
W każdym z działań realizujemy nasze wartości
Zależy nam
Nie komplikujemy
Nie odpuszczamy
Tworzymy przyszłość