Jak zacząć ćwiczyć i szybko poprawić kondycję?

Aktywność fizyczna jest jednym z elementów zdrowego stylu życia. Często jednak brakuje nam na nią albo czasu, albo chęci, co odbija się nie tylko na naszej sylwetce czy wadze, ale i kondycji fizycznej. Podpowiadamy, jak zacząć ćwiczyć lub powrócić do regularnej aktywności fizycznej i szybko poprawić kondycję.

Spis treści:

  1. Dlaczego aktywność fizyczna jest tak ważna?
  2. Jak zacząć ćwiczyć na siłowni?
  3. Pierwszy raz na siłowni – od czego zacząć?
  4. Jak zacząć ćwiczyć w domu?

Dlaczego aktywność fizyczna jest tak ważna?

Aktywność fizyczna nie bez powodu jest wymieniana jako nieodzowny element zdrowego stylu życia. W połączeniu ze zdrową, prawidłowo zbilansowaną dietą jest świetnym sposobem na zmniejszenie ryzyka wystąpienia wielu chorób. Regularny ruch sprzyja też utrzymaniu właściwej wagi, co jest istotne szczególnie z punktu widzenia osób borykających się ze zbędnymi kilogramami. Systematyczne ćwiczenia pozwalają nam także cieszyć się lepszym samopoczuciem i – w końcu – dobrą kondycją. Tylko czym ona tak właściwie jest?

Kondycja fizyczna to aktualny stan fizjologiczny organizmu. Oznacza on zdolność organizmu do wykonywania danej aktywności fizycznej przez określony czas, mimo odczuwanego zmęczenia, dzięki efektywnemu wykorzystaniu tlenu. Niemniej nie bez powodu w definicji pojawia się słowo „aktualny”. Kondycja jest bowiem uzależniona od wielu czynników – sposobu odżywiania, wytrenowania czy nawet miejsca, w którym się znajdujemy (np. wysokości nad poziomem morza). Na szczęście kondycję można w znacznym stopniu poprawić, a efekty pracy nad nią są często dość szybko widoczne.

Jak zacząć ćwiczyć na siłowni?

Choć wiele osób zdaje sobie sprawę ze znaczenia aktywności fizycznej, nie do końca wie, gdzie lub w jaki sposób najlepiej ćwiczyć. Możliwości jest naprawdę sporo, ale wiele osób pierwsze kroki na drodze do aktywnego życia i lepszej kondycji kieruje na siłownię. Wbrew pozorom to odpowiednie miejsce nie tylko dla osób, którym zależy na wyrzeźbieniu sylwetki i zbudowaniu imponującej muskulatury. Dostępne w siłowniach urządzenia i maszyny są tak różnorodne, że coś dla siebie znajdą w nich również osoby, które chcą rozprawić się z nadprogramowymi kilogramami, podnieść wydolność i wytrzymałość organizmu oraz poprawić kondycję.

Tylko jak zacząć ćwiczenia na siłowni, by przyniosło to oczekiwane rezultaty? Odpowiedź na to pytanie pomoże nam znaleźć instruktor, który jest w stanie najlepiej ocenić naszą formę. Na podstawie tej oceny oraz po poznaniu wyznaczonych przez nas celów będzie [AĆ2] w stanie polecić ćwiczenia optymalnie dopasowane do naszych aktualnych możliwości. W każdej chwili możemy też zapytać go, jak prawidłowo ćwiczyć zarówno przy użyciu, jak i bez używania przyrządów. Warto pamiętać, że na siłowni nie ma niemądrych czy banalnych pytań – nasze bezpieczeństwo jest równie ważne i wpływa na efektywność treningu.

Pierwszy raz na siłowni – od czego zacząć?

Wiele osób ma obawy, jeśli chodzi o swój pierwszy raz na siłowni. Od czego zacząć? [AĆ3] Każdy trening, nie tylko podczas pierwszej wizyty na siłowni, należy rozpocząć od rozgrzewki. Jak przekonują trenerzy, wystarczy łącznie 15 minut ćwiczeń aerobowych, rozciągających i siłowych na małych obciążeniach, by przygotować organizm do dalszego wysiłku.

Musimy również pamiętać o odpowiednim przygotowaniu do wizyty na siłowni. Przed wyjściem upewnijmy się, że w naszej torbie znajduje się ubranie treningowe, buty sportowe na płaskiej podeszwie, mały ręcznik do ćwiczeń, duży ręcznik kąpielowy, kosmetyki oraz butelka wody lub napoju izotonicznego.

Jak zacząć ćwiczyć w domu?

By zacząć ćwiczyć i zadbać o swoją kondycję, nie musimy chodzić na siłownię, basen czy jeździć na rowerze. Tak naprawdę każde miejsce jest dobre na aktywność – także nasze własne cztery kąty. Tylko jak zacząć ćwiczyć od zera w domu? Wymaga to pewnej wytrwałości i konsekwencji, ale nie bez powodu mówi się, że dla chcącego nic trudnego.

Najpierw znajdźmy czas na trening i wpiszmy go w nasz plan dnia lub tygodnia – tak, by mimo innych zobowiązań trudno było nam go zignorować. Wiele osób, które zastanawiają się, jak zacząć ćwiczyć w domu, chce wiedzieć, jak częsty powinien być trening i jak długo musi on trwać. Okazuje się, że skuteczny trening może zajmować od 30 do 60 minut dziennie, przy czym najlepiej ćwiczyć 3-4 razy w tygodniu co drugi dzień – wtedy możemy liczyć na widoczne efekty.

Warto też poświęcić chwilę na dobór odpowiedniej intensywności. Ćwiczenia muszą sprawiać nam radość – w przeciwnym razie szybko się zniechęcimy – a początkowo nie powinny być również zbyt intensywne. Co bardzo ważne, zestawy ćwiczeń, które są mniej intensywne, ale wymagają precyzji i spokojnych ruchów, mogą przynieść równie spektakularne rezultaty – wzmacniają mięśnie, rzeźbią sylwetkę i przygotowują organizm do dalszej aktywności.

Miejmy jednak na uwadze, że zdrowy tryb życia to połączenie aktywności fizycznej z prawidłowo zbilansowaną dietą i korzystnymi dla naszego organizmu nawykami. Chcąc jak najlepiej o siebie zadbać, powinniśmy także pamiętać o regularnych badaniach profilaktycznych, które pozwalają monitorować stan zdrowia. Niezwykle pomocna okazuje się w tym przypadku dobra polisa ubezpieczeniowa na życie, w ramach której otrzymamy pakiet bezpłatnychbadań kontrolnych, a w razie problemów zdrowotnych możemy liczyć na  niezbędne wsparcie.

Ubezpieczenie na życie i zdrowie z pakietem bezpłatnych badań

Nawet do 800 000 zł w razie 45 poważnych chorób

Zamów rozmowę