Jak radzi膰 sobie ze stresem?

Stres jest nieod艂膮cznym elementem naszego 偶ycia. Nat艂ok obowi膮zk贸w, szybkie tempo 偶ycie czy osobiste problemy to tylko niekt贸re z czynnik贸w, kt贸re mog膮 prowadzi膰 do jego powstania. O ile kr贸tkotrwa艂e napi臋cie ma charakter adaptacyjny, a nawet dzia艂a mobilizuj膮co, to stres chroniczny mo偶e doprowadzi膰 do powa偶nych konsekwencji zdrowotnych. Z tego powodu warto pozna膰 skuteczne metody, kt贸re pozwol膮 wr贸ci膰 do stanu r贸wnowagi. Jak poradzi膰 sobie ze stresem?

Spis tre艣ci:

  1. Od czego zale偶y to, czy si臋台 stresujemy?
  2. Sposoby radzenia sobie ze stresem
  3. Jak radzi膰 sobie ze stresem w pracy?
  4. Sposoby na zimowe obni偶enie nastroju

Od czego zale偶y to, czy si臋台 stresujemy?

Aby dowiedzie膰 si臋, jak radzi膰 sobie ze stresem i co dzia艂a w naszym przypadku, warto zastanowi膰 si臋, co sprawia, 偶e dochodzi do takiego napi臋cia emocjonalnego. Te same stresory mog膮 by膰 definiowane przez r贸偶ne osoby inaczej. Dla jednej z nich okre艣lona sytuacja stanowi ekscytuj膮ce i mobilizuj膮ce wyzwanie (eustres), a dla innej negatywne i obci膮偶aj膮ce zdarzenie (dystres).

To, czy si臋 stresujemy, zale偶y nie tylko od charakteru danego czynnika, ale r贸wnie偶 od naszych subiektywnych odczu膰 z nim zwi膮zanych. Zgodnie z teori膮 stworzon膮 przez wybitnego psychologa Richarda Lazarusa, to jak wp艂ynie na nas dana sytuacja, zale偶y r贸wnie偶 od oceny naszych umiej臋tno艣ci radzenia sobie ze stresem.

Odczuwany przez nas niepok贸j mo偶e by膰 r贸wnie偶 odpowiedzi膮 na warunki otoczenia m.in. niestabiln膮 sytuacj臋 ekonomiczn膮 w kraju, a w ostatnim czasie tak偶e pandemi臋. Pomimo tego, 偶e nie mamy wp艂ywu na przebieg wydarze艅, mo偶emy d膮偶y膰 do redukowania napi臋cia. W tym celu wystarczy opanowa膰 kilka sprawdzonych technik radzenia sobie ze stresem.

Sposoby radzenia sobie ze stresem

Wdro偶enie kilku skutecznych technik radzenia sobie ze stresem wp艂ywa nie tylko na jako艣膰 codziennego 偶ycia, ale pozwala unikn膮膰 powa偶nych konsekwencji zdrowotnych. Mowa w tym przypadku zar贸wno o kondycji psychicznej (m.in. zmniejszona koncentracja, obni偶ony nastr贸j, rozdra偶nienie czy problemy ze snem), jak i funkcjonowaniu ca艂ego organizmu (obni偶ona odporno艣膰, cz臋ste przezi臋bienia, podwy偶szone ci艣nienie, zmiany sk贸rne itd.). Oto kilka sposob贸w radzenia sobie ze stresem:

  • Aktywno艣膰 fizyczna 鈥 korzy艣ci p艂yn膮ce z uprawiania sportu mo偶na d艂ugo wymienia膰. Sport pozwala roz艂adowa膰 napi臋cie, a zarazem prowadzi do uwolnienia endorfin, kt贸re poprawiaj膮 nasze samopoczucie. Niemniej, gdy prze偶ywamy obecnie bardzo stresuj膮cy okres, warto unika膰 zbyt intensywnych czy d艂ugich trening贸w, kt贸re prowadz膮 do wzrostu poziomu kortyzolu (hormonu stresu).
  • Asertywno艣膰 i prawid艂owa organizacja czasu 鈥 wyra偶anie swojego zdania i umiej臋tno艣膰 odrzucenia czyjej艣 pro艣by np. w sytuacji nat艂oku obowi膮zk贸w. Stres jest cz臋sto efektem konieczno艣ci wype艂niania du偶ej liczby zada艅 w kr贸tkim czasie, dlatego tak istotna jest odpowiednia organizacja czasu.
  • Relaks i odpoczynek 鈥 techniki radzenia sobie ze stresem bardzo cz臋sto opieraj膮 si臋 na formach relaksacyjnych (np. joga, medytacja, tai-chi). Kluczowe jest tak偶e znalezienie czasu na odpoczynek, w tym zadbanie o odpowiedni膮 ilo艣膰 snu.
  • Zdrowa, dobrze zbilansowana dieta 鈥 bogata m.in. w witamin臋 B, magnez, cynk czy flawonoidy.
  • Wsparcie drugiej osoby 鈥 rozmowa o emocjach i przyczynach stresu z bliskimi lub skorzystanie z porady specjalisty.
jak radzi膰 sobie ze stresem

Wsp贸艂czesny styl 偶ycia sprawia, 偶e ka偶dego dnia jeste艣my podatni na dzia艂anie wielu stresor贸w. Wdro偶enie odpowiednich metod redukowania napi臋cia to jedno, ale nie nale偶y r贸wnie偶 lekcewa偶y膰 objaw贸w stresu i jak najszybciej postara膰 si臋 zidentyfikowa膰 ich 藕r贸d艂o.

Zapobiega膰 sytuacjom stresowym mo偶e pom贸c r贸wnie偶 kompleksowe ubezpieczenie na 偶ycie i zdrowie. Takie ubezpieczenie zapewnia pomoc w trudnych sytuacjach 偶yciowych, dzi臋ki czemu mo偶e tak偶e pozytywnie wp艂ywa膰 na og贸lne poczucie bezpiecze艅stwa i stabilizacji.

Jak radzi膰 sobie ze stresem w pracy?

O metodach radzenia sobie ze stresem warto r贸wnie偶 pami臋ta膰 w pracy, kt贸ra stanowi cz臋sto 藕r贸d艂o napi臋膰 i niepokoju. Poza wymienionymi wy偶ej technikami warto przede wszystkim zminimalizowa膰 wp艂yw stresor贸w (np. w obliczu niezdrowej rywalizacji w艣r贸d pracownik贸w, nale偶y si臋 zdystansowa膰 i nie por贸wnywa膰 si臋 z innymi), a tak偶e zmieni膰 postaw臋 wobec potencjalnie trudnych zada艅 i traktowa膰 je jak nowe wyzwania.

A jak radzi膰 sobie ze stresem przed wa偶n膮 prezentacj膮? Oczywi艣cie kluczowe jest dobre przygotowanie do wyst膮pienia, ale nie zaszkodzi si臋gn膮膰 po pewne ko艂a ratunkowe np. konspekt czy kartk臋 z najwa偶niejszymi has艂ami, kt贸re pomog膮 nam uporz膮dkowa膰 wypowied藕. Na chwil臋 przed prezentacj膮 warto wyj艣膰 na 艣wie偶e powietrze czy te偶 pos艂ucha膰 relaksuj膮cej muzyki.

Jak inaczej sobie radzi膰 ze stresem w pracy? Kluczowy jest odpowiedni odpoczynek, a wi臋c m.in. zachowanie zalecanych min. 11 godzin przerwy mi臋dzy zako艅czeniem obowi膮zk贸w a ich rozpocz臋ciem nast臋pnego dnia.

Sposoby na zimowe obni偶enie nastroju

Mniejszy dost臋p do 艣wiat艂a s艂onecznego oraz niesprzyjaj膮ce warunki pogodowe sprawiaj膮, 偶e w okresie zimowym wielu z nas boryka si臋 z obni偶eniem nastroju.

Warto zatem wdro偶y膰 wymienione wcze艣niej techniki radzenia sobie ze stresem m.in. aktywno艣膰 fizyczn膮, zbilansowan膮 diet臋 i relaks, a tak偶e zadba膰 o suplementacj臋 witaminy D. Pami臋tajmy te偶 o codziennych spacerach na 艣wie偶ym powietrzu 鈥 zw艂aszcza teraz, kiedy wi臋kszo艣膰 z nas pracuje z domu.聽

Ubezpieczenie na 偶ycie i zdrowie z pakietem bezp艂atnych bada艅

Nawet do 800聽000 z艂 w razie 45 powa偶nych chor贸b

Zam贸w rozmow臋