Stres jest nieodłącznym elementem naszego życia. Natłok obowiązków, szybkie tempo życie czy osobiste problemy to tylko niektóre z czynników, które mogą prowadzić do jego powstania. O ile krótkotrwałe napięcie ma charakter adaptacyjny, a nawet działa mobilizująco, to stres chroniczny może doprowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Z tego powodu warto poznać skuteczne metody, które pozwolą wrócić do stanu równowagi. Jak poradzić sobie ze stresem?

Spis treści:

  1. Od czego zależy to, czy się̨ stresujemy?
  2. Sposoby radzenia sobie ze stresem
  3. Jak radzić sobie ze stresem w pracy?
  4. Sposoby na zimowe obniżenie nastroju

Od czego zależy to, czy się̨ stresujemy?

Aby dowiedzieć się, jak radzić sobie ze stresem i co działa w naszym przypadku, warto zastanowić się, co sprawia, że dochodzi do takiego napięcia emocjonalnego. Te same stresory mogą być definiowane przez różne osoby inaczej. Dla jednej z nich określona sytuacja stanowi ekscytujące i mobilizujące wyzwanie (eustres), a dla innej negatywne i obciążające zdarzenie (dystres).

To, czy się stresujemy, zależy nie tylko od charakteru danego czynnika, ale również od naszych subiektywnych odczuć z nim związanych. Zgodnie z teorią stworzoną przez wybitnego psychologa Richarda Lazarusa, to jak wpłynie na nas dana sytuacja, zależy również od oceny naszych umiejętności radzenia sobie ze stresem.

Odczuwany przez nas niepokój może być również odpowiedzią na warunki otoczenia m.in. niestabilną sytuację ekonomiczną w kraju, a w ostatnim czasie także pandemię. Pomimo tego, że nie mamy wpływu na przebieg wydarzeń, możemy dążyć do redukowania napięcia. W tym celu wystarczy opanować kilka sprawdzonych technik radzenia sobie ze stresem.

Sposoby radzenia sobie ze stresem

Wdrożenie kilku skutecznych technik radzenia sobie ze stresem wpływa nie tylko na jakość codziennego życia, ale pozwala uniknąć poważnych konsekwencji zdrowotnych. Mowa w tym przypadku zarówno o kondycji psychicznej (m.in. zmniejszona koncentracja, obniżony nastrój, rozdrażnienie czy problemy ze snem), jak i funkcjonowaniu całego organizmu (obniżona odporność, częste przeziębienia, podwyższone ciśnienie, zmiany skórne itd.). Oto kilka sposobów radzenia sobie ze stresem:

  • Aktywność fizyczna – korzyści płynące z uprawiania sportu można długo wymieniać. Sport pozwala rozładować napięcie, a zarazem prowadzi do uwolnienia endorfin, które poprawiają nasze samopoczucie. Niemniej, gdy przeżywamy obecnie bardzo stresujący okres, warto unikać zbyt intensywnych czy długich treningów, które prowadzą do wzrostu poziomu kortyzolu (hormonu stresu).
  • Asertywność i prawidłowa organizacja czasu – wyrażanie swojego zdania i umiejętność odrzucenia czyjejś prośby np. w sytuacji natłoku obowiązków. Stres jest często efektem konieczności wypełniania dużej liczby zadań w krótkim czasie, dlatego tak istotna jest odpowiednia organizacja czasu.
  • Relaks i odpoczynek – techniki radzenia sobie ze stresem bardzo często opierają się na formach relaksacyjnych (np. joga, medytacja, tai-chi). Kluczowe jest także znalezienie czasu na odpoczynek, w tym zadbanie o odpowiednią ilość snu.
  • Zdrowa, dobrze zbilansowana dieta – bogata m.in. w witaminę B, magnez, cynk czy flawonoidy.
  • Wsparcie drugiej osoby – rozmowa o emocjach i przyczynach stresu z bliskimi lub skorzystanie z porady specjalisty.
jak radzić sobie ze stresem

Współczesny styl życia sprawia, że każdego dnia jesteśmy podatni na działanie wielu stresorów. Wdrożenie odpowiednich metod redukowania napięcia to jedno, ale nie należy również lekceważyć objawów stresu i jak najszybciej postarać się zidentyfikować ich źródło.

Zapobiegać sytuacjom stresowym może pomóc również kompleksowe ubezpieczenie na życie i zdrowie. Takie ubezpieczenie zapewnia pomoc w trudnych sytuacjach życiowych, dzięki czemu może także pozytywnie wpływać na ogólne poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji.

Jak radzić sobie ze stresem w pracy?

O metodach radzenia sobie ze stresem warto również pamiętać w pracy, która stanowi często źródło napięć i niepokoju. Poza wymienionymi wyżej technikami warto przede wszystkim zminimalizować wpływ stresorów (np. w obliczu niezdrowej rywalizacji wśród pracowników, należy się zdystansować i nie porównywać się z innymi), a także zmienić postawę wobec potencjalnie trudnych zadań i traktować je jak nowe wyzwania.

A jak radzić sobie ze stresem przed ważną prezentacją? Oczywiście kluczowe jest dobre przygotowanie do wystąpienia, ale nie zaszkodzi sięgnąć po pewne koła ratunkowe np. konspekt czy kartkę z najważniejszymi hasłami, które pomogą nam uporządkować wypowiedź. Na chwilę przed prezentacją warto wyjść na świeże powietrze czy też posłuchać relaksującej muzyki.

Jak inaczej sobie radzić ze stresem w pracy? Kluczowy jest odpowiedni odpoczynek, a więc m.in. zachowanie zalecanych min. 11 godzin przerwy między zakończeniem obowiązków a ich rozpoczęciem następnego dnia.

Sposoby na zimowe obniżenie nastroju

Mniejszy dostęp do światła słonecznego oraz niesprzyjające warunki pogodowe sprawiają, że w okresie zimowym wielu z nas boryka się z obniżeniem nastroju.

Warto zatem wdrożyć wymienione wcześniej techniki radzenia sobie ze stresem m.in. aktywność fizyczną, zbilansowaną dietę i relaks, a także zadbać o suplementację witaminy D. Pamiętajmy też o codziennych spacerach na świeżym powietrzu – zwłaszcza teraz, kiedy większość z nas pracuje z domu. 

Ubezpieczenie na życie i zdrowie z bezpłatnym pakietem konsultacji lekarskich

Nawet do 800 000 zł w razie 45 poważnych chorób

Zamów rozmowę