Wątroba jest jednym z ważniejszych narządów w organizmie człowieka. Jednak niewłaściwe odżywianie się czy nadmierne spożywanie alkoholu mogą niekorzystnie wpływać na jej kondycję i przyczyniać się do rozwoju różnych schorzeń. Jak zadbać o wątrobę i co jeść, by wspierać jej pracę?

Spis treści:

  1. Jakie objawy daje chora wątroba?
  2. Jak dbać o wątrobę na co dzień?
  3. Dieta przy problemach z  wątrobą

Jakie objawy daje chora wątroba?

Wątroba uczestniczy w wielu procesach metabolicznych zachodzących w organizmie człowieka i pełni szereg funkcji, niezbędnych dla jego prawidłowego działania. Choć choroby wątroby w wielu przypadkach są wynikiem nadużywania alkoholu czy zakażenia wirusami zapalenia wątroby, nie bez wpływu na jej stan pozostaje nasz tryb życia i sposób odżywiania się – uszkodzenia tego narządu nierzadko są spowodowane nieodpowiednią dietą oraz nadwagą czy otyłością.

Wśród najczęściej występujących schorzeń wątroby wymienia się: marskość wątroby, nowotwór wątroby, stłuszczenie wątroby, zapalenie wątroby oraz toksyczne uszkodzenie wątroby.

Jakie objawy występują przy chorej wątrobie? O rozwoju procesu chorobowego mogą świadczyć: żółtaczka, pogorszenie nastroju, nagłe osłabienie organizmu, szybsze męczenie się czy niestrawność. Inne symptomy, które mogą sugerować problemy z wątrobą, to niskie ciśnienie tętnicze, zaburzenia procesu krzepnięcia krwi oraz epizody padaczkowe.

Zmiany chorobowe mogą obejmować też woreczek żółciowy – niewielki narząd położony tuż pod wątrobą, który łączy ją z dwunastnicą. Woreczek żółciowy, jak potocznie określa się pęcherzyk żółciowy, odpowiada za magazynowanie i zagęszczanie żółci – wydzieliny wspierającej proces trawienia i wchłaniania tłuszczów z pokarmu.

Jakie symptomy można zaobserwować, gdy choruje i wątroba, i woreczek żółciowy? Są to: pogorszenie samopoczucia, gorączka, dreszcze, nudności i wymioty oraz bardzo silny, promieniujący ból w prawym podżebrzu, który utrzymuje się ponad 6 godzin.

Pojawienie się jakichkolwiek niepokojących objawów powinno być impulsem do konsultacji lekarskiej oraz wykonania niezbędnych badań. W takiej sytuacji nieocenione okazuje się dobre ubezpieczenie na życie i zdrowie, które obejmuje pakiet badań kontrolnych bez skierowania od specjalisty – morfologię i badanie ogólne moczu. W ramach pierwszego z nich można wykonać badanie ALT, które jest jedną z podstawowych metod diagnozowania chorób wątroby.

dieta wątrobowa

Jak dbać o wątrobę na co dzień?

Zdrowa, prawidłowo zbilansowana dieta to nieodłączny element profilaktyki oraz terapii chorób wątroby. Dieta na wątrobę powinna wspierać jej funkcjonowanie, pozwalać na wyrównanie niedoborów żywieniowych oraz ograniczać czynniki, które mogą ją uszkadzać lub obciążać. Choć nie ma jednej, uniwersalnej diety wątrobowej, istnieje kilka ważnych zasad, których przestrzeganie usprawni pracę tego narządu.

Dieta przy problemach z  wątrobą

Jak powinna wyglądać dieta przy chorej wątrobie i jakich zasad warto przestrzegać?

  • jedzenie 5-6 mniejszych, lekkostrawnych posiłków w odstępach co 2-3 godziny;
  • przyjmowanie co najmniej 1,5 litra płynów dziennie – przede wszystkim wody mineralnej i słabej herbaty;
  • gotowanie produktów w wodzie, na parze, pieczenie w folii lub duszenie – bez dodatku tłuszczu i wcześniejszego smażenia;
  • ograniczenie ostrych przypraw oraz soli;
  • wzbogacenie diety o witaminy, zwłaszcza B2, C i E;
  • jedzenie powoli, bez pośpiechu i połykania dużych kęsów;
  • unikanie przejadania się;
  • spożywanie posiłków o odpowiedniej temperaturze – jedzenie nie powinno być ani bardzo gorące, ani zimne.

Dieta właściwie skomponowana dla wątroby powinna uwzględniać następujące produkty:

  • produkty zbożowe – mąka pszenna, pieczywo pszenne, kasza manna i jaglana;
  • produkty mleczne – chude mleko, chudy jogurt naturalny, maślanka, kefir;
  • mięso – cielęcina, jagnięcina, indyk i kurczak bez skóry, dziczyzna, konina, królik;
  • ryby – dorsz, mintaj, flądra, szczupak, sandacz, halibut;
  • warzywa – buraki, ogórki, pomidory, sałata zielona i lodowa, brokuły, kalafior, seler, pietruszka, cukinia, ziemniaki;
  • owoce – jabłka, banany, pomarańcze, mandarynki, truskawki, maliny, brzoskwinie, morele;
  • tłuszcze – oliwa z oliwek, olej rzepakowy.

Unikanie alkoholu

Wątrobowa dieta zakłada też unikanie alkoholu. Mimo że sposób odżywiania się ma istotny wpływ na kondycję wątroby, nadmierne spożywanie napojów alkoholowych wciąż pozostaje jednym z głównych czynników zwiększających ryzyko rozwoju choroby tego narządu. W trosce o wątrobę należy więc ograniczyć alkohol, a najlepiej całkowicie z niego zrezygnować.

Aktywność fizyczna

Ważnym uzupełnieniem  zdrowej diety powinna być regularna aktywność fizyczna. Pozwala ona utrzymać prawidłową masę ciała – nadwaga i otyłość sprzyjają schorzeniom wątroby – a ponadto wspiera pracę wielu układów i funkcjonowanie całego organizmu. Według najnowszych zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) osoby dorosłe powinny przeznaczać na aktywność fizyczną od 150 do 300 minut tygodniowo.

Ubezpieczenie na życie i zdrowie z bezpłatnym pakietem konsultacji lekarskich

Nawet do 800 000 zł w razie 45 poważnych chorób

Zamów rozmowę