Jak dbać o zdrowie? Poznaj zasady zdrowego stylu życia

Kto z nas nie chciałby postawić na zdrowy tryb życia? Często jednak wydaje nam się to zbyt trudne, a dotychczasowe nawyki – niemożliwe do przezwyciężenia. Jednak lepsza jakość życia jest na wyciągnięcie ręki. Wystarczy zacząć od stopniowego wprowadzania zmian, by wkrótce cieszyć się lepszym zdrowiem i samopoczuciem. Jak więc zadbać o zdrowie już dziś? Oto 10 kroków do zmiany na lepsze.

Spis treści:

  1. Jak dbać o zdrowie?
  2. Zasady zdrowego stylu życia

Jak dbać o zdrowie?

Każdy chciałby znać odpowiedź na pytanie, jak żyć długo i zdrowo. Cóż, częściowo zależy to od naszych genów, a na te nie mamy wpływu.  Jednak duże znaczenie mają też konkretne nawyki i zachowania. Owszem, nie zawsze łatwo je zmienić. Wynikają z wychowania, przyzwyczajeń, środowiska, z którego pochodzimy, braku czasu – przyczyny można mnożyć.

Jednak odpowiednia profilaktyka zdrowotna jest w zasięgu ręki każdego z nas. Wystarczy odrobina wiedzy i motywacji. Poniżej 10 wskazówek dla wszystkich, którzy chcą wiedzieć, jak dbać o zdrowie.

Zasady zdrowego stylu życia

1. Rezygnacja z używek

Aby zatroszczyć się o zdrowy tryb życia, warto w pierwszej kolejności zrezygnować z tego, co nam szkodzi. Nikomu nie trzeba tłumaczyć, że palenie papierosów czy nadmierne spożywanie napojów alkoholowych nam nie służą. Warto też pamiętać, że używki to także e-papieros (brak dowodów na to, że elektroniczny papieros jest nieszkodliwy) czy zbyt wiele filiżanek mocnej kawy wypitej w ciągu dnia. Warto także zwrócić uwagę na zbyt częste przyjmowanie dostępnych bez recepty leków przeciwbólowych.

2. Picie wody

Wypijanie codziennie ok. 2 litrów wody to nie tylko rada dla tych, którym marzy się gładka, jędrna cera. Człowiek nie może żyć bez wody. Szkodliwy jest nie tylko jej brak, ale i niedostatek. Niestety, często zapominamy o wodzie, sięgając w to miejsce po kawę, słodzone soki czy napoje gazowane. A zbyt małe ilości wody to problemy z trawieniem, krążeniem krwi czy regulacją temperatury ciała. Zdrowy styl życia polega m.in. na dostarczaniu odpowiedniej ilości wody. Jeśli mamy skłonność do zapominania o uzupełnianiu płynów, możemy zainstalować w telefonie aplikację, która pomoże nam monitorować, ile wody już spożyliśmy i ile powinniśmy jeszcze wypić.

3.  Zdrowe odżywianie

Jak lepiej zadbać o zdrowie, niż stosując pełnowartościową, zbilansowaną dietę? Sięgajmy nie tylko po świeże owoce i warzywa, ale także kiszonki, pełnoziarniste pieczywo i ryby. Pamiętajmy o witaminach z grupy B, a także o witaminie A, C, D i E. Unikajmy produktów wysokoprzetworzonych, słodyczy i napojów słodzonych (oraz alkoholu), ograniczmy sól. Warto również zmniejszyć ilość spożywanego czerwonego mięsa.

4.  Aktywność fizyczna

Zasady zdrowego stylu życia są niepełne bez aktywności fizycznej. Nie musimy od razu uprawiać sportów wyczynowych. Wystarczy kilka razy w tygodniu zapewnić sobie ruch przez min. 30 minut. Może być to szybszy spacer, joga, jazda na rowerze albo pływanie.

jak dbać o zdrowie

5.  Zdrowy sen

Nie mamy czasu na sen, a kiedy już go znajdujemy, jest on słabej jakości. Tymczasem dorosły człowiek potrzebuje ok. 7-8 godzin snu na dobę, najlepiej w całkowitej ciemności i ciszy. Przed snem należy także odpowiednio się wyciszyć i zrezygnować z korzystania z komputera, telewizora czy telefonu, których ekrany emitują niebieskie światło. To wpływa niekorzystnie na produkcję melatoniny odpowiedzialnej za zdrowy, głęboki sen. Wysypianie się to klucz do lepszego dnia. Zdrowy tryb życia zaczyna się w łóżku.

6.  Uwaga na słońce

Lubimy promienie słoneczne – gwarantują nam ładną opaleniznę i regulują produkcję witaminy D w organizmie. Słońce ma także swoją ciemną stronę. Szkodliwe promieniowanie UV to jedno z głównych źródeł zmian skórnych, w tym nowotworów. Jak prowadzić zdrowy tryb życia bez obaw o szkodliwość promieni słonecznych? Przede wszystkim warto ograniczać czas przebywania na pełnym słońcu, stosować kremy i balsamy z wysokim filtrem UV, a także osłaniać głowę kapeluszem bądź chustą, kiedy jesteśmy wystawieni na silną ekspozycję słoneczną.

7. Regularne badania

Jak jeszcze zadbać o zdrowie? Najlepiej zacząć od serii badań kontrolnych, które szybko odpowiedzą nam na pytanie, czy są jakieś obszary naszego zdrowia, nad którymi warto popracować – np. zbyt wysoki cukier, cholesterol czy zastanawiający poziom hormonów. Warto badać się profilaktycznie, to znaczy wykonywać co roku zestaw podstawowych badań oraz konsultować z lekarzami niepokojące objawy.

Dostęp do prywatnej opieki medycznej, w tym do badań profilaktycznych, zapewnia ubezpieczenie na życie i zdrowie.

8.  Dbanie o umysł – nauka radzenia sobie ze stresem

Jak jednocześnie dbać o zdrowie psychiczne i fizyczne? Między innymi elimunując czynniki stresogenne. Stres to jedna z głównych przyczyn obniżonej odporności. Nie da się niestety całkowicie wyeliminować wszystkich jego źródeł. Należy po pierwsze rozpoznać źródła stresu chronicznego (przewlekłego) i w miarę możliwości je wyeliminować. Po drugie warto wypracować zachowania i postawy, które pomogą nam zdystansować się od stresujących czynników, których nie jesteśmy w stanie uniknąć. Może pomóc nam w tym przebywanie z bliskimi, rozmowa z zaufaną osobą lub lekarzem specjalistą, spacer z psem, techniki relaksacyjne czy mindfulness, a także aktywność fizyczna.

9. Przebywanie z ludźmi

Pielęgnowanie relacji jest niezwykle ważne nie tylko dla higieny umysłu. Przebywanie wśród ludzi daje nam poczucie przynależności, uczy empatii, często mobilizuje do wyjścia ze strefy komfortu, ale też podnosi poczucie bezpieczeństwa. Dobre relacje z bliskimi to gwarancja, że w gorszym momencie naszego życia nie zostaniemy sami ze swoimi problemami. Działalność społeczna i budowanie szerokiej siatki znajomych pomaga także zmniejszać ryzyko demencji.

10.   Odpoczynek

Zdrowy tryb życia to nieśpieszny tryb życia. Owszem, w dzisiejszym świecie jest o taki coraz trudniej, ale mimo wszystko warto się starać. Przepracowanie zwiększa ryzyko zachorowania na którąś z chorób cywilizacyjnych, a to nie wszystko. Nieumiejętność odpoczynku wpływa na pogorszenie naszego stanu psychicznego, ciągła praca osłabia relacje z bliskimi i często prowadzi do szybszego wypalenia zawodowego. Nieważne, czy miałoby to być wyjście do kina ze znajomymi, spacer z psem czy układanie puzzli – zawsze warto znaleźć czas dla siebie.

Ubezpieczenie na życie i zdrowie z pakietem bezpłatnych badań

Nawet do 800 000 zł w razie 45 poważnych chorób

Zamów rozmowę