14 zalet uprawiania sportu

Zacznij już dziś

Aktywność jest dobra na wszystko, wpływa zbawiennie i na zdrowie fizyczne, i na formę psychiczną. Uprawiając sport dziś, zapobiegasz wielu schorzeniom w przyszłości. Do regularnej aktywności fizycznej zazwyczaj trudno nam się jednak zmobilizować. Zdrowie w przyszłości to dość odległa perspektywa i słaby motywator – żeby zacząć działać i w tym wytrwać, potrzeba nam natychmiastowych korzyści. Co zyskamy na co dzień, prowadząc aktywny tryb życia? Dlaczego warto uprawiać sport? Jak sprawić, by aktywność nie była przymusem, a przyjemnością? Radzimy, jak wybrać sport dla siebie i jak trenować bezpiecznie.

Zalety wynikające z uprawiania sportu

Co daje uprawianie sportu? Takie korzyści poczujesz niemal od razu:

1.       zredukujesz stres, rozładujesz napięcie, oczyścisz umysł,

2.       zaczniesz jaśniej myśleć, poprawi się Twoja koncentracja,

3.       przestaniesz być ospały,

4.       poprawi się Twój nastrój,

5.       poczujesz przypływ energii.

Czy nie jest to świetna motywacja do ćwiczeń? Na te efekty nie trzeba czekać miesiącami – są zauważalne i odczuwalne zaraz po zakończonym treningu. Nie możemy jednak nie wspomnieć także o długoterminowych skutkach uprawiania sportu. Jakie zalety aktywności fizycznej zauważysz już po kilku tygodniach?

6.       Poprawę przemiany materii, a tym samym lepszą gospodarkę węglowodanową. Co to znaczy? W przyszłości będziesz mniej narażony na cukrzycę!

7.       Obniżenie masy ciała. To jeden z najlepszych „skutków ubocznych” regularnego ruchu. Odchudzać może każdy rodzaj aktywności, od spacerów, przez grę w tenisa, po trening siłowy w klubie fitness.

8.       Lepsze krążenie. To najważniejszy pozytywny wpływ sportu na zdrowie – potwierdzi to każdy lekarz, bo schorzenia serca i układu krwionośnego to poważne choroby, z którymi zmagają się Polacy. Ćwiczenia obniżają ciśnienie krwi i zmniejszają ryzyko chorób sercowo-naczyniowych w przyszłości.

9.       Sprawniej działający system immunologiczny. Sport po prostu zwiększa Twoją odporność na infekcje.

10.   Poprawa wyglądu sylwetki, większa gibkość. Nie chodzi tylko o mniejszy obwód talii i uda, lecz też lepsze napięcie skóry i atrakcyjnie zarysowane mięśnie.

11.   Siłę – skoro już przy mięśniach jesteśmy. Dźwiganie zakupów przestanie być wyzwaniem!

12.   Wytrzymałość – zadyszka przy wchodzeniu na czwarte piętro? Nigdy więcej.

13.   Szybkość – autobus mija Cię w drodze na przystanek? Zdążysz go dogonić.

14.   Zwiększenie masy kostnej. Ćwiczenia, zwłaszcza siłowe, dosłownie budują kości. Dzięki nim zmniejszasz ryzyko zachorowania na osteoporozę.

Wpływ ćwiczeń fizycznych na organizm człowieka jest ogromny i imponujący! Potwierdzają go nie tylko badania naukowe, ale i subiektywne odczucia osób, które są na co dzień aktywne. Motywująca jest już sama rozmowa z osobami ćwiczącymi regularnie.

Musisz jednak pamiętać, że sport jest zdrowy, dopóki jest bezpieczny. Zanim podejmiesz się jakiejś aktywności, skonsultuj się z lekarzem. Warto też zacząć od badań kontrolnych, które wykluczą ewentualne przeciwwskazania do uprawiania danego sportu. Później, gdy aktywność fizyczna pochłonie Cię na dobre, powinieneś pamiętać o regularnych badaniach kontrolnych i konsultacjach lekarskich. Możesz także rozważyć zakup ubezpieczenia na życie i zdrowie, które zabezpieczy Cię przed skutkami ewentualnych kontuzji oraz zapewni dostęp do lekarzy-specjalistów. Takim ubezpieczeniem jest Twoje Życie oferowane przez Avivę.

Jak zmotywować się do uprawiania sportu?

Motywacja sportowa to coś, co być może trudno znaleźć, ale kiedy już Ci się to uda… Aktywność fizyczna stanie się niezbędna do życia.

Jak znaleźć motywację do uprawiania sportu? Przede wszystkim musisz wybrać taki rodzaj aktywności, który będzie Ci sprawiał przyjemność. Jeśli nie lubisz biegać, to będziesz się do tego zmuszać, a prędzej czy później i tak sobie odpuścisz. Wolisz statyczne ćwiczenia na macie? Postaw więc na jogę, pilates, stretching. Jeśli to lubisz, ćwiczenia przyjdą Ci z większą łatwością!

Motywacja w sporcie dzieli się na wewnętrzną i zewnętrzną. Motywacja wewnętrzna to ta, która popycha Cię do działania dla samego działania – przyjemności i satysfakcji płynących z uprawiania sportu. Motywacja zewnętrzna to zapał do ćwiczeń powodowany przez czynniki zewnętrzne – podziw innych ludzi, nagrody, korzyści finansowe.

Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna to pojęcia pojawiające się najczęściej w sporcie zawodowym, ale Ty też możesz znaleźć je w swoim życiu. Jeśli zaczniesz startować w zawodach sportowych, np. w półmaratonach, Twoją motywacją mogą być nagrody pieniężne, które otrzymują zawodnicy z najlepszym czasem. Czynnik zewnętrzny – pieniądze – popycha Cię do kolejnych treningów przygotowujących do startu. Podobnie jest z motywacją wewnętrzną. Sport potrafi tak bardzo wejść w krew, że po pewnym czasie jedyną motywacją do jego uprawiania jest wewnętrzna potrzeba. Biegasz, dźwigasz ciężary, pływasz, więc czujesz się dobrze i dzięki temu robisz to regularnie. Nie dla atrakcyjnej sylwetki, nie dla zdrowia – dla przyjemności.

Żeby znaleźć motywację, stawiaj sobie małe cele, np. „za miesiąc będę ważyć 3 kg mniej”. Kup sobie wygodny strój sportowy i potrzebny sprzęt, ale bez przesady – ładna koszulka czy para hantli na początek wystarczą. Zakupy mają być tylko przyjemnym wstępem. Jeśli na starcie wydasz mnóstwo pieniędzy na profesjonalny sprzęt, a potem nie spodoba Ci się dany sport, motywacja dramatycznie spadnie.

Motywacji szukaj też w innych. Może to być przyjaciel, który tak samo tak Ty jest bez kondycji i dopiero zaczyna. Może to być także ktoś doświadczony, mentor, który pokaże Ci, jak ćwiczyć mądrze i podniesie Cię na duchu, gdy zwątpisz.

Dowiedz się, jak wybrać sport idealny dla siebie

Są różne rodzaje aktywności fizycznej, więc każdy na pewno znajdzie wśród nich coś dla siebie. Jaki sport wybrać? Weź pod uwagę kilka czynników:

·         Swój typ osobowości – czy lubisz pracę zespołową, czy może jesteś indywidualistą. W pierwszym przypadku lepiej odnajdziesz się w grach zespołowych.

·         Cechy charakteru i upodobania. Szybko się nudzisz i ciągle potrzebujesz nowych bodźców? Wypróbuj treningi typu HIIT oraz crossfit – tu w krótkim czasie dzieje się bardzo dużo!

·         Jak wiele masz czasu. Nie musisz chodzić na siłownię, gdy jesteś pracującą mamą trójki dzieci. Ćwicz z aplikacją treningową, w której plan na każdy dzień masz przygotowany z góry.

·         Jakie masz oczekiwania. Chcesz być po prostu sprawniejszy? Wybierz sporty rekreacyjne, które pozwolą Ci się dobrze bawić i dbać o zdrowie jednocześnie.

·         Jaki masz budżet. Gra w golfa, squasha i codzienne wizyty na basenie to nie jest jedyna droga. Równie dobrze możesz ćwiczyć w domu i na podwórku. Jakie sporty można uprawiać w takich warunkach? Na dywanie w salonie możesz wykonać porządny trening siłowy – wystarczy do tego niedrogi zestaw gum oporowych. W parku możesz biegać, grać w badmintona, a na osiedlowym boisku – w koszykówkę.

Aktywny tryb życia to najlepsza odpowiedź na pytanie, jak zadbać o siebie pośród codziennych obowiązków. Aktywność nie musi być w Twoim życiu jedynie epizodem. Jeśli chcesz zająć się sportem na stałe, właściwie się do tego przygotuj. Odpowiedz sobie na pytania, co Cię motywuje i jaki rodzaj sportu lubisz. Aktywność fizyczna ma być dla Ciebie, nie Ty dla niej. Rób to więc na swoich warunkach, ciesz się zdrowiem i świetnym samopoczuciem!