ESP – co to jest i w jaki sposób działa?

Prowadząc pojazd, możesz natrafić na różne problemy na drodze, trudne warunki, w których niełatwo sobie poradzić. Samochody są wyposażone obecnie w rozwiązania, które zwiększają bezpieczeństwo kierowców, a także mają wpływ na mniejszą liczbę wypadków na drogach. Jednym z nich jest ESP. Na czym polega ten system? Jak działa ESP w samochodzie?

Spis treści:

  1. System ESP – co to jest?
  2. W jaki sposób działa układ ESP?
  3. Kiedy wyłączyć system ESP?

System ESP – co to jest?

Z tym systemem z pewnością spotkała się zdecydowana większość kierowców. ESP to skrót od electronic stability program, co oznacza elektroniczny program stabilizacji jazdy. Rozwiązanie to absolutnie nie stanowi nowości na rynku. Pierwsze auto wyposażone w system ESP zostało zaprezentowane w 1995 roku, ale dopiero od 2011 roku jest to obowiązkowy element wyposażenia wszystkich pojazdów, które są sprzedawane w Unii Europejskiej.  

Co to jest ESP? Otóż zadaniem tego systemu jest wsparcie kierowcy w trudnych sytuacjach na drodze – pomaga on w utrzymaniu prawidłowego toru jazdy. Przypadki, w których zadziała ESP, to m.in. wykonywanie gwałtownych manewrów. Jest to jeden z bardziej przydatnych systemów w pojazdach, chociaż wielu kierowców może sobie nawet nie zdawać sprawy z tego, że układ ten im pomógł.

W jaki sposób działa układ ESP?

Bez wątpienia układ ESP jest jednym z tych rozwiązań w aucie, którym zawdzięczamy mniejszą liczbę wypadków. Jak wspomnieliśmy, jego zadaniem jest stabilizacja toru jazdy wówczas, gdy dojdzie do awaryjnej sytuacji, co ma zastosowanie przede wszystkim w razie poślizgu na zakręcie.

Układ ESP składa się z wielu czujników, m.in. prędkości samochodu, przyspieszenia bocznego, skrętu kierownicy, ciśnienia hamulców czy prędkości obrotowej koła. Ich zadaniem jest nieustanne zbieranie danych na temat parametrów jazdy. Następnie trafiają one do modułu, który tworzy bezpieczny tor jazdy. W przypadku gdy ESP oceni, że pojazd nie porusza się w taki sposób, który wynika z kierunku, jaki chciałby obrać prowadzący auto poprzez dany manewr kierownicą, wykorzysta układ kontroli trakcji i ESP doprowadzi do stabilizacji samochodu we właściwym torze.

Jaki jest cel stosowania układu ESP w samochodzie osobowym? Oczywiście jest nim Twoje bezpieczeństwo. Za kółkiem siadają kierowcy o różnym doświadczeniu – wielu z nich bez wsparcia systemu nie byłoby w stanie poradzić sobie z trudnymi sytuacjami na drodze. Nie inaczej wygląda to w przypadku tych, którzy od lat prowadzą pojazdy – łatwiej wyjdą z opresji właśnie dzięki ESP.

Na jakiej podstawie możesz ocenić, że urządzenie w danym przypadku zadziałało? Otóż na desce rozdzielczej zaświeci się na żółto kontrolka ESP, a system odpowiednio przyhamuje koła i zredukuje moment obrotowy silnika. ESP w samochodzie może ustabilizować tor jazdy m.in. poprzez odpowiednie operowanie hamulcami jednego lub kilku kół. To jest proces, który trwa dosłownie chwilę – składową sekundy.

Kiedy wyłączyć system ESP?

Skoro układ ten jest tak ważny dla Twojego bezpieczeństwa, to czy kiedykolwiek powinieneś go dezaktywować? Kiedy wyłączyć system ESP? Zacznijmy od tego, że w zdecydowanej większości aut nie ma takiej możliwości. Nawet jeśli w samochodzie dostępny jest wyłącznik, to i tak pozwala on jedynie na przesunięcie momentu interwencji układu. Na rynku są również auta, które dają możliwość częściowego lub całkowitego wyłączenia ESP, przy czym polega to najczęściej na dezaktywowaniu niektórych czujników. W przypadku popularnych modeli pojazdów taka możliwość jest jednak rzadkością. Wyłączenie ESP w samochodzie nie jest dobrą decyzją – tym samym stracisz wsparcie tego systemu na drodze.

Bez względu na to, w jakie zabezpieczenia wyposażone jest Twoje auto, pamiętaj, że również i Tobie może się przydarzyć spowodowanie szkody na drodze. Dlatego, poza ubezpieczeniem OC weź również pod uwagę dobrowolne polisy, takie jak choćby autocasco. Kupując je razem z OC, zapłacisz za nie aż o 17% mniej. W naszej ofercie znajdziesz też kilka ciekawych rozwiązań wliczonych w cenę polisy OC: między innymi assistance podstawowy po kolizji – czyli holowanie do 100 km w Europie oraz pojazd zastępczy nawet na 3 dni – ale także Akademię Bezpiecznej Jazdy po kolizji. Gdy zderzysz się z innym pojazdem, w ramach likwidacji szkody możesz zamówić całodniowy kurs jazdy w ekstremalnych warunkach. Zapłacisz jedynie za dojazd na miejsce kursu. Na czym to polega? Na specjalnie przygotowanym torze jazdy będziesz mógł potestować hamowanie ekstremalne, dynamiczny skręt i sterowanie autem na śliskiej nawierzchni pod okiem wykwalifikowanego trenera jazdy.  Sprawdź, ile będzie Cię kosztować taka ochrona: https://www.aviva.pl/ubezpieczenia/ubezpieczenie-samochodu/

Ubezpieczenie samochodu

17% zniżki na AC i 4% za płatność online

Sprawdź cenę bez logowania Zaloguj się po zniżkę 5%*

Przy zakupie OC lub pakietu OC/AC możesz otrzymać maksymalnie 60% zniżki za bezszkodową jazdę oraz 4% zniżki na OC i AC za płatność w serwisie MojaAviva. Przy zakupie pakietu OC/AC możesz otrzymać również 17% zniżki na Autocasco. Składka po zniżce nie może być niższa niż 480 zł za OC, 300 zł za OC (w pakiecie z AC), 350 zł za AC oraz 650 zł za pakiet OC i AC. Dowiedz się więcej.

Niniejszy materiał ma charakter marketingowy i nie stanowi oferty (art. 66 Kodeksu cywilnego). Stroną umowy jest Aviva Towarzystwo Ubezpieczeń Ogólnych SA. Zakres ubezpieczenia i wyłączenia odpowiedzialności regulują ogólne warunki ubezpieczenia dostępne powyżej. Informacje o produkcie są dostępne na infolinii (tel. 22 557 44 44) oraz u agentów ubezpieczeniowych Avivy.