ABS – co to jest i w jaki sposób działa?

Pojazdy są obecnie wyposażone w szereg systemów, które mają zwiększać bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Niektóre z rozwiązań zastosowanych w samochodach są rzadko wykorzystywane, a uaktywniają się w trudnych sytuacjach i w wielu przypadkach mogą być jedynym sposobem na wyjście z problematycznej sytuacji bez szkód. Jednym z takich systemów jest ABS. Jak działa? Co to jest ABS? Dlaczego jest tak ważny?

Spis treści:

  1. System ABS – co to jest?
  2. W jaki sposób działa układ ABS?
  3. Czy układ ABS jest obowiązkowy?

System ABS – co to jest?

ABS to skrót od niemieckiego Antiblockiersystem. Rozwiązanie to absolutnie nie stanowi nowości w motoryzacji, gdyż wykorzystywane jest w pojazdach od kilkudziesięciu lat, a zastosowanie w samolotach miało już w latach 50. ubiegłego wieku. Od 1 maja 2004 roku czujnik ABS musi być montowany w każdym pojeździe, który zostanie wyprodukowany w Unii Europejskiej.

Co to jest system ABS? To jeden z elementów układu hamulcowego, a jego zadaniem jest zapobieganie blokowaniu kół w momencie hamowania. A jak działa ABS?

W jaki sposób działa układ ABS?

Na system ABS składa się kilka kluczowych elementów. Należą do nich modulatory ciśnienia, czujniki prędkości obrotowej kół i sterownik. Zadaniem tego ostatniego jest analizowanie sygnałów z sensorów i korygowanie siły hamowania. Niektórzy mylnie interpretują, iż układ ABS ma na celu skrócić drogę hamowania. W pewnych przypadkach możliwe, że rzeczywiście tak się stanie, ale może mieć to miejsce wówczas, jeśli popełnisz błędy przy próbie zatrzymania pojazdu. Podstawowe zadania, które ma zrealizować czujnik ABS w samochodzie, to wspomniane zapobieganie blokowaniu kół, ale również zapewnienie przyczepności na zakrętach przy naciśniętym hamulcu i w pewnych przypadkach – skrócenie drogi hamowania.

Po czym możesz zauważyć, że w aucie uruchomił się system ABS? Otóż zaczniesz odczuwać drgania na pedale hamulca. W momencie, kiedy do sterownika przekazany zostanie komunikat wskazujący na to, że mogło dojść do poślizgu, czujnik ABS zredukuje ciśnienie w układzie danego koła. Efekt będzie taki, że uda się utrzymać poślizg na poziomie do 30 proc. Dlaczego jest to korzystne? Otóż podczas hamowania niewskazany jest całkowity brak poślizgu, ale równie złym zjawiskiem jest pełny poślizg. Natomiast najlepiej jest wówczas, gdy koła obracają się z prędkością nieco mniejszą niż prędkość jazdy.

Szczególne pole do popisu system ma wówczas, gdy pokonujesz łuk, a warunki na drodze są złe. Zadaniem ABS-u jest wówczas wyeliminowanie konieczności zastosowania hamowania pulsacyjnego. Utrzymany zostanie poślizg dla każdego z kół na wspomnianym poziomie, a dzięki temu kierowca zyska możliwość skorygowania toru jazdy w sytuacji, kiedy musi on nagle nacisnąć pedał hamulca.

Czy układ ABS jest obowiązkowy?

W Europie Zachodniej już od 1 lipca 2004 roku każdy pojazd wprowadzany na rynek ma być wyposażony w ABS. Natomiast w przypadku Polski, która wówczas była jednym z nowych krajów Unii Europejskiej, obowiązek taki istnieje od 1 lipca 2006 roku. Obecnie jest to już standard na rynku, ale oczywiście w dalszym ciągu po polskich drogach jeżdżą starsze samochody, które nie mają ABS. Tymczasem rozwiązanie to zapewnia pojazdowi względną stabilność, a także większe możliwości manewrów. Zapobiega takim zjawiskom, jak ściąganie auta w bok czy utrata sterowności.

Wiesz już, co to jest ABS. Pamiętaj jednak o tym, że bez względu na to, w jakie zabezpieczenia wyposażone jest Twoje auto, istnieje ryzyko, że spowodujesz szkodę. Dlatego obowiązkowo powinieneś posiadać ubezpieczenie OC, które pokryje koszt odszkodowania wypłaconego poszkodowanym. A co najciekawsze, w naszej ofercie do każdego OC otrzymujesz po kolizji możliwość skorzystania z całodniowego kursu bezpiecznej jazdy. Dzięki naszej Akademii Bezpiecznej Jazdy będziesz w stanie w bezpiecznych warunkach potestować swoje umiejętności i wyczucie pojazdu podczas takich manewrów jak: dynamiczny skręt, sterowanie autem na śliskiej nawierzchni czy hamowanie ekstremalne.  Sprawdź naszą ofertę: https://www.aviva.pl/ubezpieczenia/ubezpieczenie-samochodu/. W cenie otrzymasz również podstawowy pakiet Assistance, który obejmuje holowanie po kolizji i auto zastępcze nawet na 3 dni. Dzięki tej ochronie możesz uniknąć pewnych kosztów, które pojawią się w wyniku zdarzenia. Pomyśl również o Autocasco, które może pokryć koszt likwidacji szkód własnych w Twoim pojeździe lub tych wywołanych zdarzeniami losowymi, takimi jak np. upadek gałęzi czy gradobicie. W Avivie kupując Autocasco razem z pakietem OC, otrzymasz na AC aż 17% zniżki.

Ubezpieczenie samochodu

17% zniżki na AC i 4% za płatność online

Sprawdź cenę bez logowania Zaloguj się po zniżkę 5%*

Przy zakupie OC lub pakietu OC/AC możesz otrzymać maksymalnie 60% zniżki za bezszkodową jazdę oraz 4% zniżki na OC i AC za płatność w serwisie MojaAviva. Przy zakupie pakietu OC/AC możesz otrzymać również 17% zniżki na Autocasco. Składka po zniżce nie może być niższa niż 480 zł za OC, 300 zł za OC (w pakiecie z AC), 350 zł za AC oraz 650 zł za pakiet OC i AC. Dowiedz się więcej.

Niniejszy materiał ma charakter marketingowy i nie stanowi oferty (art. 66 Kodeksu cywilnego). Stroną umowy jest Aviva Towarzystwo Ubezpieczeń Ogólnych SA. Zakres ubezpieczenia i wyłączenia odpowiedzialności regulują ogólne warunki ubezpieczenia dostępne powyżej. Informacje o produkcie są dostępne na infolinii (tel. 22 557 44 44) oraz u agentów ubezpieczeniowych Avivy.